Deltaplanorism

Deltaplan

Deltaplan

Zborul cu deltaplanul este o activitate sportiva competitiva, dar cei mai multi fac asta pentru recreere. Majoritatea persoanelor care practica acest sport declara ca deltplanorismul nu este un sport extrem, ci o activitate educationala chiar, iar motodeltaplanul (deltaplan motorizat) este un aparat sigur de zbor. Centrul de greutate fiind foarte jos, aripa este autostabila, iar daca se opreste motorul, zboara ca un deltaplan.

Deltaplanul (engl. ”hang glider”) este un aparat de zbor foarte usor in forma de V care poate plana in curentul dinamic de panta sau pluti in curentul termic ascensional. Pilotul atarna suspendat sub voalura aparatului, legat de un ham si controleaza directia prin schimbarea pozitiei corpului (modificarea centrului de greutate). Majoritatea deltaplanelor moderne sunt fabricate din aluminiu.

Se presupune ca o forma primitiva de planorism a existat in China, prin secolul IV, iar imparatul Wenxuan (550–559) pedepsea prizonierii cu moartea ca piloti de incercare pentru zmeele lansate dintr-un turn. Primele aparate de planare nu erau sigure din cauza ca oamenii nu intelegeau principiile de functionare a aripii la pasari.

 

Incepand cu anii 1980, avansarea tehnologie si stiintei au permis confectionarea primelor aparate cu adevarat practice. In primele zile ale deltaplanorismului pilotul era restrictionat laplanari de pe dealuri mici, insa tehnologia moderna permite pilotilorsa planeze ore in sir, sa castige rapid sute de metri in inaltime, saexecute elemente acrobatice si sa zboare sute de kilometri.


Pentru siguranta, pilotii poarta odata cu hamul si o parasuta. In caz de necesitate, parasuta duce in siguranta pe pamant atat pilotul cat si deltaplanul. din echipamentul pilotului trebuie sa mai faca parte casca de protectie, cutite (pentru a taia legatura cu parasuta dupa impact, sau pentru a taia hamul in caz de aterizare in copac sau apa), funii usoare (pentru a cobora din copac), radio (pentru a chema ajutor) si echipament de prim ajutor.

Exista cateva instrumente care ajuta pilotul sa inteleaga modul in care zboara deltaplanul - variometrul indica prin semnale audio viteza de delpasare pe verticala si il alerteaza pe pilot daca urca sau coboara prea mult. Variometrele mai avansate includ altimetru, un indicator de viteza a aerului, GPS si barograf pentru inregistrarea datelor. Principalul obiectiv al variometrului este acela de a-l ajuta pe pilot sa se mentina in mijlocul aerului termal.

Lansarea se poate face prin mai multe modalitati - fugind pe un deal, tractarea cu ajutorul unui sistem de pe sol sau din aer (un aparat de zbor motorizat), prin motorizare (motodeltaplan) si tractare cu ajutorul unei ambarcatiuni.

Un deltaplan "cade" incontinuu in aer si totusi pilotii se pot mentine ore intregi in aer. Acest fapt este posibil datorita maselor de aer cald care se ridica. Sursele de aer cald sunt urmatoarele:

Cea mai obisnuita sursa de ridicare este creata de energia solara care incalzeste pamantul, care la randul sau incalzeste aerul ce-l acopera. Acest aer cald se ridica in coloane numite aer termal. Odata ce a descoperit aerul care il poate inalta, pilotul inconjoara zona respectiva, pentru a castiga in altitudine.

Atunci cand vantul intalneste un munte, deal sau o stanca se ridica pe respectivul obstacol. Deltaplanul se poate folosi de acest efect pentru a se inalta, zburand de-a lungul mstancii sau dealului.

A treia posibilitate de inaltare sunt valurile protectoare care se formeaza in apropiere de munti. Obstructionarea fluxului de aer poate genera valuri verticale, cu zone de ridicare si scufundare alternante. Varful fiecarui val este de obicei semnalizat de nori in forma de lentila orizontala.

O alta optiune este ridicarea creata de convergenta maselor de aer, asa cum se intampla cu briza marii.

Odata ce pilotul stapaneste aptitudinea castigarii in altitudine folosind aerul termal, acesta poate plana de la un aer termal la altul. Zonele cu aer termal pot fi identificate cu ajutorul caracteristicilor geografice care le genereaza, pasarilor care se inalta sau norilor acumulati care marcheaza varful unei coloane termale.


Deltplanorismul in Romania

Pentru a utiliza un deltaplan aveti nevoie de o diploma care sa ateste ca ati urmat cursuri la o scoala specializata si ca sunteti capabil sa zburati.  Varsta minima pentru admiterea la pregatirea practica este de 16 ani, iar elevul parcurge trei stagii de instruire. Se folosesc doua tipuri de deltaplane de scoala. Trecerea de la un stagiu la altul se face numai dupa acumularea cunostintelor necesare si sub supravegherea instructorului de zbor.

Instructajul va poate costa intre 600 si 1.800 de dolari, in functie de tipul antrenamentului. Un deltaplan nou costa intre 2.800 si 10.000 de dolari, iar unul la mana a doua intre 600 si 2.000 de dolari. Daca doriti sa achizitionati echipamentul complet, va mai costa hamurile (300 - 500 dolari unul nou, 50 - 300 dolari la mana a doua), parasuta (450 - 550 dolari una noua, 200 - 300 dolari la mana a doua) si casca (80 - 300 dolari una noua). De obicei pentru incepatori instructorii asigura si echipamentul, insa daca doriti sa progresati, aveti nevoie de propriul echipament.

In tara noastra exista scoli care asigura cursuri de zbor cu motodeltaplanul in Timisoara, Alba Iulia, Bacau, Targu-Mures, Campina si Constanta. Exista deja 50 de piloti cu licenta, care pot sa-i invete pe amatori, dar cel mai bine este sa va adresati unui instructor autorizat.

Locurile ideale pentru deltaplanorism sunt: Balvanyos, Cheile Risnoavei (Rapa Dracului, Valea Lunga, Groapa de Aur), Eforie, Grindul lui Chituc (Navodari, satul Corbu), Gura Portitei (300 km de la Bucuresti la Jurilovca, apoi cu vaporasul sau cu salupa rapida), Mamaia, Murighiol ( Tulcea), Paring (Novaci), Poiana Brasov, Vatra Dornei, Dobrogea - Bestepe, Enisala, Dinogetia, Dealu Mare, Dealurile de la Pricopcea.



Album foto

Deltaplan Motodeltaplan Motodeltaplan
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.